OPGAVE E - Dyrehold
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
Der var ingen i gruppen der i forvejen vidste noget omkring insekter hverken melbillelarver eller fårekyllinger.
Den nye viden vi har fået i løbet af dyreholdet er:
Dyrenes behov
Hvad de spiser
Hvordan deres terrarie skal bygges op
Hvor meget mad, vand og varme kræver de.
Hvordan deres livscyklus er.
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Et af de større etiske spørgsmål omkring dyrehold er om det er forsvarligt at holde dem buret inde. Er det ok ift dyrevelfærd ?
Er det forsvarligt at holde dyr i en sfo eksempelvis.
17. Hvilke perspektiver tænker I jeres dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)? - I forhold til ude festivalen på fjordskolen, var ejerskab et af vores perspektiver for at give børnene medansvar og medbestemmelse gennem aktiviteten. Her fik børnene lov til at finde foder på legepladsen som de efterfølgende gav til fårekyllingerne og melormene.
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
Der har været mulighed for at udfolde sig, og få noget mere viden om et dyr man måske ikke lige regnede med at skulle have i hænderne.
Man har mulighed for at give dyrene de bedste vilkår, i fangenskab.
Man kan følge med i dyrenes udvikling og se dem trives i fangenskab.
Kommentarer
Send en kommentar