Udviklingsprojekt opgave 1

 Udviklingsprojekt / Praksisafprøvning 

1. opgave 

 

Af studiegruppe 1 : Rasmus, Bianca, Jennifer og Nikolaj  




Undren 

 

Vi undrer os over hvordan uderummet pÃ¥ fritidshjemmet Engelsby børne og ungdomshus pÃ¥virker børnenes leg og læring og hvordan pædagogerne anvender og understøtter det som en del af et læringsmiljø? 

Som didaktisk metode i forløbet vil vi bruge aktionslæringsmodellen. Her vil vi implementere naturdannelsens 5 elementer hvor vi vil have fugle som et gennemgÃ¥ende tema og lave forskellige aktiviteter omkring emnet. 

 

 

 
 
Hvad finder børnene spændende og hvad finder de udfordrende? børnene skal være ude i mindst 30 min dagligt dog fortæller børnene at de heller vil være inde. Kan man rykke nogle af de indendørs pædagogiske aktiviteter udenfor? 




2.a Viden-  beskrivelse af jeresundersøgelsesspørgsmÃ¥l (hvad vil I gerne blive klogere pÃ¥?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet og hvilken viden er det relevant for jer at have? Anvend de søgeværktøjer I bliver introdukserede til pÃ¥ bibliotekskurset. 

 

Forsknings og udviklingsbaseret viden findes der f.eks. pÃ¥:  
1. Eric – Engelsk databse for pædagogisk litteratur. 

2. Academic Search Premier. 

3. Forskellige biblioteker som f.eks. UC SYD biblioteket eller BibliotekDK  

4. Nordic Base of Early Childhood Eduction of Care. 

5. Danmarks forskningsportal. 

6. UC Viden 

7. Nordisk barnehageforskning 

8. Idunn. 

9. Center for Børn og Natur.  

10. Viden om Friluftsliv.  
 

- Vi vil undersøge om vi kan koble dyr sammen med hverdagen i et frtidshjem. 

- Er der fokus pÃ¥ natur, udeliv og science i institutionen? 

- Hvad ved børnene i forvejen om fugle og hvor meget kan vi bygge videre pÃ¥? 




2. b Vidensindsamlingindsamling af empiri. Redegøre for hvilket undersøgelsesdesign (iagttagelse, videoanalyse, forskelligt dokumentationsmateriale, interview mm.) I anvender og hvordan empirien indsamlesbegrundet ud fra videnskabelig teori og metode. 

 

  • Gennem observationer, iagttagelser, børne interviews og samtaler med de ansatte, vil vi undersøge hvilken viden der er til stede og hvilken viden der mangler og som derefter skal indhentes 

  • Som dokumentationsmateriale vil vi lave børneinterview vha. billeder og videoer. Inden vi tager billeder og videoer vil vi søge om samtykke til dette hos børnenes forældre.


Ideer til fugle aktivitete


Inddrage børnene 

  • Hvad ved børnene pÃ¥ nuværende tidspunkt om fuglen?

  • Kort leg- hvor der er et billede af fuglearter og det andet nogle fakta kort ( evt kendetegn ( farver)   ( indenfor aktivitet ) 

  • evt om der er andre arter i Danmark end Tyskland ? 

  • Tegne aktivitet - tegne deres ynglings fugl ? evt dem de ser hjemme hos dem selv? 


Udeaktiviteter 

  • evt lave en natur bingo med fugle i omrÃ¥det ?

  • leg - gæt en fugl- ved at de andre børn skal gætte udfra den ene siger hvilken farve fuglen har ? 

  • Hvilke redskaber har sfoen til rÃ¥dighed ?


Hvorfor spørgsmål hvorfor vi gør ?

Tidsplan

Forebesøg var den 31.01.23 – Her fik vi en rundvisning og introducerede institutionens leder til udviklingsprojektet. 

Vi vil få tildelt en børnene gruppe på 5-6 børn











Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Introduktion til udviklingsprojektet på institutionen

Dyrehold Opgave C