Opgave A - Dyrehold med melbiller og fårekyllinger



Opgave A Dyrehold. 


Her har vi fårekyllingernes terrarie.







Fårekyllinger: 




  1. Vælg en bruger/borger gruppe

Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.


Vi har valgt at beskæftige os med melorm som bliver til melbiller.

Hunnerne lægger 100 til 600 æg individuelt eller i små grupper inden for deres tre til fem måneders levetid, normalt på beskyttede steder. Æggene er klistrede, hvide, omkring 1,5 millimeter lange og ovale. Støv og lignende klæber til dem og giver dem god camouflage. Efter 4 til 14 dage klækkes larverne, som i starten er omkring 2 mm lange og hvidlige i farven. Deres krop får hurtigt en gyldenbrun farve, efter hver smeltning er de igen lyse hvidlige og bliver kun gradvist gyldenbrune igen. Afhængigt af forholdene vokser de til omkring 4 cm i længden over en periode på 2 til 4 måneder, hvorefter de forpupper sig. Det tager normalt yderligere 14 dage fra forpupning til melbillen klækker.
Melbiller og deres larver, melormene, spiser gerne brød, mel og korn. Dette insekt er derfor et skadedyr, som ingen ønsker at finde i deres køkken. Melbillelarverne og melbillen er nataktive insekter.


Nikolajs Arbejde, 1 - 6 klasse.
fjordskolen den ene dag. 0-9 klassetrin.

Det giver børn og brugere mulighed for både sammen med pædagoger og sammen med hinanden at lære at omgås dyr, drage omsorg, tage ansvar og at lære dyrene og sig selv at kende. 


  1.  Hvilke mål er derfor bruger/borger gruppens læringsudbytte?

    Borgergruppen skal ved hjælp af de store inddragelses muligheder kunne skabe empati og en ansvarsfølelse og sociale færdigheder. Målet er at udvikle og fremme deres sociale kompetencer (Rørbæk M., 2016).

    At børnene får et mere bredt naturvidenskabeligt orientere perspektiv.  

Opnå mere empati og respekt for dyrene.  

Gennem sanserne skal børnene opnå en ny erkendelse. 
Desuden giver sanseoplevelserne mulighed for at lære personlige grænser og bevæge sig i den nærmeste udviklingszone.   




  1.  Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelser- og læringsmuligheder?



Vi vil placere melormene i et plastik terrarier, hvor vi vil vise dem frem, på den måde ville flere kunne se dyrene på engang. hvor vi vil fortælle om fakta, hvor de kommer fra, hvad de spiser, om de formere sig osv. dertil vil vi lave nogle plakater med billeder på af dele deres livsproces. Derefter er sciens hvor vi tilbereder dem og kan få mulighed for at spise dem til dem har mod på det.
 

  1.  Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

  • fra jord til bord koncept

  • praksis afprøvning

  • naturen som rum for sociale aktiviteter mellem børnene

  • naturvidenskabelige kompetencer ( Ejbye-Ernst & Stokholm, 2015):

  • undersøge 

  • kommunikere 

  • eksperimentere (Mad)



  1.  Hvilke tegn på læring, vil I kigge efter?

  • Et tegn på læring kunne være, at børnene ud fra egen interesse spørger eller begynder at snakke om det udvalgte dyr.  

  • Hvis børnene beder om at tage dyret ud af terrariet.  

  • Hvis børnene gerne vil tilberede og smage melormene efterfølgende. 




9/1-2023 Opgave B.

I dag startede vi med at sortere melbillerne, da nogle var døde. Derefter tog vi vores melbiller i deres terrier, hvor vi gav dem en mel havregryn bund, lagt en agurk ind da vi har undersøgt det er noget de godt kan lide at spise.











Fårekyllingerne spiser agurk. Fårekyllingerne optager vand igennem agurk og andre grøntsager














Vi har sået spelt, rug og havre til foder.



Kommentarer

  1. Hov - her var mere opgave B - fint at I har startet logbog - giv det evt. en etiket (dyreholds logbog) eller flyt det til et indlæg for sig selv ;-)
    Overvej gerne hvad dyr kan i en pædagogisk praksis og inddrag litteraturen fra d. 16/12

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag fra denne blog

Ude festival opgave