Udviklingsprojekt / Praksisafprøvning 1. opgave Af studiegruppe 1 : Rasmus, Bianca, Jennifer og Nikolaj Undren Vi undrer os over hvordan uderummet på fritidshjemmet E ngelsby børne og ungdomshus påvirker børnenes leg og læring og hvordan pædagogerne anvender og understøtter det som en del af et læringsmiljø? Som didaktisk metode i forløbet vil vi bruge aktionslæringsmodellen. Her vil vi implementere naturdannelsens 5 elementer hvor vi vil have fugle som et gennemgående tema og lave forskellige aktiviteter omkring emnet. Hvad finder børnene spændende og hvad finder de udfordrende? børnene skal være ude i mindst 30 min dagligt dog fortæller børnene at de heller vil være inde. Kan man rykke nogle af de indendørs pædagogiske aktiviteter udenfor? 2.a Viden - beskrivelse af jeres undersøgelsesspørgsmål ( hvad vil I gerne blive klogere på ?), herunder begrunde hvorfor det er interessant. Hvilken viden findes der omkring temaet o
Insekter og mad modig Kompetencemål :- Den studerende kan skabe rammer for, lede og udvikle pædagogiske forløb med et naturvidenskabeligt udgangspunkt og med fokus på børn, unge og voksnes naturoplevelser, naturforståelse med uderummet som læringsmiljø.- Ude festival Børnene introduceres til forløbet vi har 3 terrarier med, hvor børnene kan se vores forskellige insekter her vil vi vil snakke om dem og vise dem frem. Derudover har børnene mulighed for at røre og stille spørgsmål, derefter vil vi fortælle om spiselige insekter og der vil være mulighed for, at smage på de forskellige spiselige insekter vi har med. Vi har 3 aktiviteter vi gerne vil introducere børnene til. 1 Aktivitet: Vi har valgt disse tre aktiviteter for, at børnene kan komme tæt på dyrene og derved opnå en aktiv stillingtagen og derfra begynde at forholde sig til den konkrete viden du lære ved at være sammen med dyrene, for at skabe en naturlig tilgang til naturen. VI vil tage nogle små glas bøtter med og tage dyr
Introduktion til forløbet 1. Samtale med lederen. (tidsramme, intro m.m.) 2. Vi samler en børnegruppe på ca. 5-6. - Vi starter med at spørge børnene hvad børnene i forvejen ved om fugle. (Her medbringer vi materialer af undervisningen – Due vinger, fødder og en præpareret fugl) - Efterfølgende skal børnene tegne en bestemt fugl de tænker på. - Efterfølgende leger vi et spil med emnet ”Fugle”. Efter introduktionen mødes vi i personalestuen på institutionen for at samle op og planlægge de næste skridt. - Skriv de didaktiske overvejelser ned og upload dem på bloggen ( Hiim og Hippe eller SMTTE) Navn: Uge 7 Bianca Jennifer Rasmus Nikolaj Mandag - Tidsrummet :10-14.45 Til 16 Hele dagen Tirsdag - 10-14.45 Hele dagen Hele dagen Onsdag Start med introduktion Vi mødes
Kommentarer
Send en kommentar