Friluftsdag på biotopen.

 Planlægning til friluftslivsdagen:


Vi startede ud med at besvare arket som Christoffer havde lavet til os, derefter snakkede vi om de nødvendige redskaber og fordelte opgaverne mellem os hvem der tager hvad med. derudover talte vi om om planlægningen hensyn til en tidsramme omkring aktiviteter, hvornår der skulle laves mad og desuden hvad man kunne tænke sig at se i området. Vi havde nogle gode forventningsafstemninger mellem os hvordan det hele skulle foregå . Vi har begge kendskab til at være meget i naturen fra tidligere. 



På vores ude dag var vi på Skrivergårdens shelterplads i Rise. Vi startede dagen med at få lavet vores lejer og redt op i shelteret og tog lige et par timer i soveposerne derefter fik vi tændt op i vores bål og lavede morgenmad, det blev baked beans over bål og pandebrød på trangia og selvfølgelig en lækker øl.


Friluftsliv:

´  -Det enkle friluftsliv lægger i teorien op til fordybelse, nærvær, kontemplation, naturindlevelse, kropslig deltagelse.

at afprøve jer selv under primitive forhold.

at I reflekterer over pædagogiske

perspektiver i det enkle friluftsliv. at I tilegner jer kompetencer med

planlægning, gennemførelse og evaluering af en friluftstur


Sølvik  

Sølvik taler om de læringsrum man står i når man arbejder med naturen.

´  Naturen tilbyder et alternativt læringsrum (læringslandskab)

Kropsfænomenologisk forståelse

Friluftslivet

Tid og rum

Proces vs. Produkt

Slow

pedagogy

Lokalt

´  Natursyn

Personlig udvikling





skitse af vores lejrplads. 















Efter morgenmaden gik vi på udflugt i området for at finde vores biotop og se hvad der ellers var omkring. 

Kun få hundrede meter væk ligger en sø. Som vi gik en tur omkring. 




Efter en lidt kold gåtur måtte vi tilbage til bålet og have varmen igen og et lille glas gløgg og 

en snack. 





Vi har brugt noget af dagen på at snitte i medbragt træ


Vi startede tidligt med aftensmaden for at være sikker på at det kunne nå at blive færdig. Menuen stod på kylling og kartofler over bål.











selfie tid





vi havde en super hyggelig tur.
der blev snakket og hygget rigtig meget, samtalerne kom ind på meget andet end vi plejer vi føler det har styrket gruppen og vores fremtidige arbejde.




I naturen handler det meget om, at samarbejde sammen og hvilke måder man kan finde nye fælles mål når vi er ude i naturen. Pædagogik for bæredygtighed i daginstitutioner og foreslår, at pædagogikken i denne kontekst kan handle om at styrke børns nysgerrighed og spirende forståelser for sammenhænge i tid og rum med udgangspunkt i konkrete, sanselige erfaringer.

”Man får jo bedre samarbejd hvis man er aktive sammen liksom. Så får man bedre samarbejd for eksempel, hvis to sitter i en kano, så må man jo samarbejde. Man kan ikke samarbejde da. Det går jo ikke. Da gåt jo kano dit, dit, og dat og bort og tjo og hei” (s.86 Sølvik)

Som kommende pædagog er det meget vigtigt at vide hvordan og hvorledes man kan inddrage naturen i sammenspil med den målgruppe vi arbejder med og derefter bygge viden til dem. I Danmark har vi ligesom i resten af Norden en stærktradition for småbørnspædagogik i tæt tilknytning til naturen og udelivet.Mange institutioner betoner vigtigheden af børns udforskning af og erfaring med naturen samt friheden til at være barn i relativt uforstyrrede (ude) rammer,med inspiration fra blandt andet reformpædagogikken og pædagogiske tænkere som Rousseau, Dewey og Frøbel (Ejbye-Ernst 2016) Kapitel 10 (Madsen)S.194)



Litteraturliste :

79.69. Sølvik, Randi. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: Souilé, Tine & Therkildsen, Bo. (red.): Friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse, s. 80-92. Handicapidrættens Videnscenter. (INIE)

Madsen, K.D. & Jordt, Jørgensen, N. (2020). Pædagogik for bæredygtighed for institutioner – åbninger og dilemmaer . I: Lysgaard, J.A. & Jordt Jørgensen,N. (red.) Bæredygtighedens pædagogik (s. 193-208 af 243). Frydenlund Academic .ISBN. 9788772161266


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Udviklingsprojekt opgave 1

Ude festival opgave

Introduktion til udviklingsprojektet på institutionen