Friluftsdag på biotopen.
Planlægning til friluftslivsdagen:
Vi startede ud med at besvare arket som Christoffer havde lavet til os, derefter snakkede vi om de nødvendige redskaber og fordelte opgaverne mellem os hvem der tager hvad med. derudover talte vi om om planlægningen hensyn til en tidsramme omkring aktiviteter, hvornår der skulle laves mad og desuden hvad man kunne tænke sig at se i området. Vi havde nogle gode forventningsafstemninger mellem os hvordan det hele skulle foregå . Vi har begge kendskab til at være meget i naturen fra tidligere.
På vores ude dag var vi på Skrivergårdens shelterplads i Rise. Vi startede dagen med at få lavet vores lejer og redt op i shelteret og tog lige et par timer i soveposerne derefter fik vi tændt op i vores bål og lavede morgenmad, det blev baked beans over bål og pandebrød på trangia og selvfølgelig en lækker øl.
Friluftsliv:
´ -Det enkle friluftsliv lægger i teorien
op til fordybelse, nærvær, kontemplation, naturindlevelse, kropslig
deltagelse.
at afprøve jer selv under primitive forhold.
at I reflekterer over pædagogiske
perspektiver i det enkle friluftsliv. at I tilegner jer kompetencer med
planlægning, gennemførelse og evaluering af en friluftstur
Sølvik
Sølvik taler om de læringsrum man står i når man arbejder med naturen.
´
Naturen tilbyder et alternativt læringsrum
(læringslandskab)
Kropsfænomenologisk forståelse
Friluftslivet
Tid og rum
Proces vs. Produkt
Slow
pedagogy
Lokalt
´
Natursyn
Personlig udvikling
skitse af vores lejrplads.
Efter morgenmaden gik vi på udflugt i området for at finde vores biotop og se hvad der ellers var omkring.
Kun få hundrede meter væk ligger en sø. Som vi gik en tur omkring.
Efter en lidt kold gåtur måtte vi tilbage til bålet og have varmen igen og et lille glas gløgg og
en snack.
Vi har brugt noget af dagen på at snitte i medbragt træ
Vi startede tidligt med aftensmaden for at være sikker på at det kunne nå at blive færdig. Menuen stod på kylling og kartofler over bål.
selfie tid
vi havde en super hyggelig tur.
der blev snakket og hygget rigtig meget, samtalerne kom ind på meget andet end vi plejer vi føler det har styrket gruppen og vores fremtidige arbejde.
”Man får jo bedre samarbejd hvis man er aktive sammen
liksom. Så får man bedre samarbejd for eksempel, hvis to sitter i en kano, så
må man jo samarbejde. Man kan ikke samarbejde da. Det går jo ikke. Da gåt jo
kano dit, dit, og dat og bort og tjo og hei” (s.86 Sølvik)
Som kommende pædagog er det meget vigtigt at vide hvordan og hvorledes man kan inddrage naturen i sammenspil med den målgruppe vi arbejder med og derefter bygge viden til dem. I Danmark har vi ligesom i resten af Norden en stærktradition for småbørnspædagogik i tæt tilknytning til naturen og udelivet.Mange institutioner betoner vigtigheden af børns udforskning af og erfaring med naturen samt friheden til at være barn i relativt uforstyrrede (ude) rammer,med inspiration fra blandt andet reformpædagogikken og pædagogiske tænkere som Rousseau, Dewey og Frøbel (Ejbye-Ernst 2016) Kapitel 10 (Madsen)S.194)
79.69. Sølvik, Randi. (2011). Friluftsliv som sosialt læringslandskap for ungdom med adferdsvansker. I: Souilé, Tine & Therkildsen, Bo. (red.): Friluftsliv - for mennesker med funktionsnedsættelse, s. 80-92. Handicapidrættens Videnscenter. (INIE)
Kommentarer
Send en kommentar