Dyrehold Opgave C
Uge 2 OPGAVE C
Pædagogiske aktiviteter - kan indgår i praksisafprøvning (udefestival)
10. Beskriv et pædagogisk forløb i forbindelse med oprettelsen af dyreholdet og i tiden efter... (konkrete ideer). Inddrag pædagogisk-didaktiske litteratur - brug grundbogen.
Vi har tænkt os at bruge vores dyrehold til udefestival på fjordskolen.
vores mål med melbille laverne og fårekyllinger, er at børnene skal lære om dyrene, deres leveområder foder og deres livscyklus.
Vi vil lave en hoppe aktivitet , som vi har valgt at kalde den: Hoppe som en græshopperne
Børnene har mulighed for at at være observerende, stille spørgsmål, være undersøgende omkring insekterne. på den måde kommer de naturvidenskabelige kompetencer i spil. Det er vigtigt at vi, som kommende pædagoger, er nærværende og vidende i vores kommunikation med børnene.
Vi vil lave fra jord til bord hvor der vil være forskellige smags prøver af forskellige insekter.
At hoppe som en græshoppe
er en kropslige form for viden, som man kan forklare, som for eksempel når man skal lære andre at udføre komplicerede kropslige aktiviteter som akrobatiske spring eller teknisk svære klatreaktiviteter.
Disse former for aktiviteter kan godt formidles, men de er først rigtig lært, når "de sidder", det vil sige, når aktiviteten er indøvet og automatiseret.
(side 63 grundbog)
11. Afprøv og dokumenter jeres pædagogiske aktiviteter. Husk at sammentænke aktiviteterne med jeres mål.
Vi tager løbende billeder for at kunne dokumentere vores pædagogiske aktivitet for at demonstrer vi har den røde tråd for vores mål.
12. Beskriv pædagogens rolle: I forhold til anskaffelse (indkøb / indsamling), daglig pasning og evt. bortskaffelse (forventninger, ansvar, død mv.)
Vores rolle i forløbet
Er at inddrage børnene og fortælle om dyrene.
Vi har været ude og købe vores insekter samt foder til dem, vi står for den daglige pasning af dem.
Børn har brug for nysgerrige voksne, der selv har lyst til at gå på opdagelse i naturen. da børn får de fleste naturoplevelser foran tv skærmen eller computeren, er det vigtigt, at der er voksne tilstede, som kan kombinere fiktion og fakta. for en kombination af fiktion/filmoplevelser med fakta/direkte naturoplevelser er en brugbar cocktail. det er her man lære og forstår de vigtigt sammenhæng.
Didriksen, U. (2008).
Kommentarer
Send en kommentar